ورود موکلین




گروه مشاورین رهپوی دات کام
ما دیدگاه شما را نسبت به دفاتر ارائه دهنده خدمات مهاجرتی تغییر می دهیم. صداقت ما، اعتبار ما و راز موفقیت شما

متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق مهارتهای فنی حرفه ای بدانند

توجه! این خبر مربوط به سال 2011 می باشد و در آرشیو اخبار سایت رهپوی قرار گرفته است. اخبار جدید را از کانال خبری رهپوی در تلگرام دنبال نمایید.

قبل از خواندن این متن می توانید شرایط قبلی مهاجرت به استرالیا از طریق مهارتهای فنی حرفه ای را در سایت ما مطالعه نمایید.

اخیرا بسیاری از هموطنان که دارای مدارک فنی حرفه ای و سابقه کار طولانی فنی می باشند متوجه شده اند که دفتر رهپوی دات کام پرونده های ایشان را نمی پذیرد. این دوستان دلیل این تصمیم را سوال می نمایند که ما در اینجا سعی داریم بر اساس تغییرات اخیر در این زمینه توضیحات کافی را خدمتشان ارائه نماییم تا شاید این توضیحات کمکی باشد برای باقی افراد که در حال تصمیم گیری برای مهاجرت به استرالیا از طریق مهارتهای فنی حرفه ای هستند.

تا اواسط دسامبر 2010 اخذ پاسخ ارزشیابی مثبت برای افرادی که از طریق مهارتهای فنی حرفه ای اقدام می نمودند برای دفتر رهپوی یک روتین کاری محسوب می شد. ما موکلین فنی حرفه ای خود را از بین افرادی انتخاب می نمودیم که می دانستیم شرایط ایده ال جهت مهاجرت به استرالیا از طریق مدارک فنی حرفه ای را دارا می باشند. بر اساس تجربیاتی که داشتیم پرونده این افراد را به بهترین نحو تنظیم نموده و مدارک ایشان را به سازمان ارزشیابی مهارتهای فنی حرفه ای در استرالیا (تی.آر.ای) ارسال می نمودیم و در طی سالها فعالیت در این زمینه حتی یک پاسخ منفی از سازمان فنی حرفه ای استرالیا دریافت نکردیم. البته گاها اتفاق می افتاد که این سازمان در خواست مدارک تکمیلی می نمود که باعث طولانی تر کردن روند کاری می گردید اما در نهایت نتایج همیشه مثبت بوده است.

پس چه اتفاقی افتاده است که اخیرا ما از پذیرش خیلی از پرونده های فنی حرفه ای خودداری نموده ایم؟!

از اوائل دسامبر 2010 سازمان فنی حرفه ای در استرالیا مسئولیت ارزشیابی مدارک فنی حرفه ای در خارج از استرالیا را به دو سازمان دیگر (وت اسس و دانشگاه ویکتوریا) محول نمود. همچنین اعلام نمود که بعضی از افراد نیازی به ارزشیابی رسمی ندارند و بعضی از افراد حتما باید ارزشیابی رسمی را انجام دهند. مسلما انجام ارزشیابی رسمی همانطور که از اسمش پیداست پروسه کاملتر و پیچیده تری دارد. این که مدارک هر فرد در کدامیک از این سازمانها مورد ارزشیابی قرار گیرد و آیا آن فرد نیاز به انجام ارزشیابی رسمی دارد یا خیر بستگی به این دارد که فرد از چه کشوری آمده باشد.

می توان حدس زد که ما ایرانیها جزء گروهی باشیم که باید ارزشیابی رسمی را انجام دهیم. و با مطالعه فایل زیر که از سایت سازمان ارزشیابی فنی حرفه ای در استرالیا گرفته شده است می توان از این مورد مطمئن گردید.

لیست کشورهایی که اتباع آن باید ارزشیابی رسمی را انجام دهند.

حال می رسیم به این موضوع که ارزشیابی ما باید در سازمان وت اسس انجام گیرد یا از طریق دانشگاه ویکتوریا. این موضوع هم با مطالعه فایل زیر مشخص است و نتیجه این است که رشته های فنی ذکر شده در لیست زیر اگر مدرک آنها از ایران اخذ شده باشد باید مدارک آنها توسط دانشگاه ویکتوریا ارزشیابی گردد.

لیست مهارتهای فنی حرفه ای و محل ارزشیابی مدارک آنها بر اساس کشور صادر کننده مدرک.

پس اگر دارای یکی از مدارک فنی فوق (که در لیست ذکر گردیده) از ایران هستید، دانشگاه ویکتوریا باید مدارک شما که شامل مدارک فنی حرفه ای و گواهی های اشتغال به کار می باشد را تحت برسی قرار داده و در نهایت پاسخ دهد که آیا شما واجدالشرایط اخذ اقامت استرالیا و مهاجرت به استرالیا از طریق مهارت فنی می باشید یا خیر.

موضوعی که کار این ارزشیابی را نسبت به قبل مشکل کرده شرایط بوجود آمده زیر می باشد:

- قبلا ارزشیابی مهارتهای فنی فرد بر اساس مدارک کاغذی ارسال شده به استرالیا صورت می گرفت اما هم اکنون علاوه بر بررسی مدارک کاغذی، انجام مصاحبه نیز الزامی می باشد. به این ترتیب که دانشگاه ویکتوریا قبل از اینکه پاسخ ارزیابی فرد را بدهد، زمانی که هنوز خود فرد در ایران بسر می برد یک مصاحبه تخصصی از طریق اینترنت (با استفاده از وب کم) ترتیب می دهد. در این مصاحبه فرد حق استفاده از مترجم را ندارد و کل مصاحبه بصورت صوتی تصویری ضبط خواهد گردید. اگر مدارک کاغذی ارسال شده به دانشگاه بسیار قوی باشند اما فرد در مصاحبه تخصصی مردود گردد متاسفانه پاسخ ارزشیابی وی منفی خواهد بود.

- قبلا هزینه ارزشیابی مدارک فنی حرفه ای 300 دلار بود اما هم اکنون هزینه بررسی اولیه مدارک کاغذی 650 دلار و هزینه مصاحبه اجباری 1550 دلار می باشد که کل هزینه ارزشیابی مدارک را به 2200 دلار ارتقاء می دهد. یعنی 1900 دلار بیشتر از قبل!

- قبلا سازمان ارزشیابی قول اعلام پاسخ ارزشیابی در کمتر از یک ماه را داده بود که دفتر رهپوی دریافت پاسخ از 13 روز تا 4 ماه را (در صورت درخواست مدارک تکمیلی) تجربه کرده بود. هم اکنون مدت زمان تعیین شده 7 هفته می باشد که احتمالا اگر درخواست مدارک تکمیلی بشود این مدت طولانی تر خواهد گردید.

- قبلا نیازی نبود که فرد دیگری غیر از خود کارفرما شهادت بدهد که سوابق کاری شما واقعی می باشد اما هم اکنون باید یک شاهد که باید همکار شما باشد نیز گواهی بدهد که سوابق کاری شما واقعی است.

نتیجه: پیشنهاد دفتر رهپوی به همه افرادی که تمایل دارند از طریق مهارتهای فنی حرفه ای جهت مهاجرت به استرالیا اقدام نمایند این است که:

1- اگر در مورد مدرک فنی حرفه ای خود سابقه کار کافی نداشته و یا به هر دلیلی تسلط حرفه ای ندارید اقدام نفرمایید.

2- اگر از طریق مهارت فنی حرفه ای اقدام می نمایید اشراف داشته باشید که مدارک ارائه شده باید به خوبی نشان دهنده تسلط کامل شما به شغل مربوطه باشند. پس اگر کارفرمای شما از دادن یک گواهی اشتغال کامل (با ذکر جزئیات وظایف شما) به شما امتناع می ورزد، اقدام نفرمایید.

3- اگر تا حدی به زبان محاوره انگلیسی مسلط نیستید که بتوانید از پس یک مصاحبه تخصصی حدودا یک ماه و نیم پس از ارسال مدارکتان بر بیایید، اقدام نکنید و اول زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید.

4- اشراف داشته باشید که هزینه سازمان ارزشیابی مدارک برای شما حدود 2200 دلار خواهد بود که در صورت دریافت پاسخ منفی از سازمان ارزشیابی مدارک این مبلغ از طرف سازمان ارزشیابی به شما برگشت داده نخواهد شد.

5- اگر موارد فوق برای شما قابل حل و قابل انجام است فرصت را از دست ندهید و حتما اقدام نمایید چرا که ممکن است در آینده شرایط اقدام از طریق مهارتهای فنی حرفه ای از این هم سخت تر گردد.

نظر دفتر رهپوی: ما بر اساس تجربه خودمان تا حدی به استرالیاییها حق می دهیم که در پذیرش مهاجرین متخصص تا این حد حساسیت به خرج دهند. مسلما هدف آنها از پذیرش ما استفاده از تواناییهای تخصصی ما می باشد و اگر ما فاقد تخصص باشیم و یا اینکه متخصص باشیم اما به دلیل ضعف زبان و توانایی برقراری ارتباط نتوانیم از تخصص خودمان استفاده نماییم وجود ما در استرالیا نه برای خودمان و نه برای کشور میزبان مفید واقع نخواهد شد. از طرفی هم ما احساس می کنیم باید به متخصصین این شانس داده شود تا بتوانند در کشور میزبان کمبودهای زبان انگلیسی را جبران نمایند. البته نه اینکه فرد کلا زبان بلد نباشد و به آنجا برود بلکه تا حدی به زبان تسلط داشته باشد که بتواند در حین کار و زندگی در کشور مقصد زبان خود را تقویت نمایید. برای خیلی از افراد انجام یک مصاحبه شغلی به زبان مادری و در شرایط مطلوب سختیهای خودش را دارد چه برسد به زبان انگلیسی و لهجه استرالیایی آن هم از طریق وب کم! به هر حال این ما نیستیم که تعیین کننده قوانین مهاجرت می باشیم. این کشور میزبان است که حق انتخاب دارد و هر چه صلاح می داند انجام می دهد.

در آخر به آن دسته از افرادی که در سیستم قدیم (قبل از سال جدید میلادی 2011) پاسخ ارزشیابی مثبت خود را از سازمان فنی حرفه ای در استرالیا دریافت نموده و درگیر اخذ مدرک آیلتس می باشند پیشنهاد می دهیم قدر مدرک خود را بدانند و نهایت تلاش خود را جهت اخذ مدرک آیلتس بنمایند تا بتوانند تلاش خود جهت مهاجرت به استرالیا از طریق مهارت و تخصص را به نتیجه برسانند.

موفق باشید

جهت کپی مطالب این وب سایت حتما همانگی های لازم را با دفتر رهپوی دات کام به عمل آورید.